Jak działa skrzynia biegów w samochodzie ciężarowym?
Skrzynia biegów to podstawowy element wyposażenia w pojazdach spalinowych. Pozwala ona na dopasowanie aktualnych parametrów silnika do prędkości, dbając jednocześnie o optymalne spalanie. O ile działanie skrzyni biegów w samochodach osobowych nie jest zbyt skomplikowane, o tyle zasada działania skrzyń biegów w ciężarówkach, jest znacznie bardziej złożona. Jakie rodzaje skrzyń biegów wyróżniamy? Jak działa skrzynia biegów w samochodzie ciężarowym? Na te pytania odpowiemy we wpisie.
Jak działają skrzynie biegów?
We współcześnie używanych pojazdach do napędu stosowane są różnego rodzaju skrzynie biegów, wśród nich: skrzynie manualne, automatyczne, sekwencyjne i półautomatyczne. Skrzynie manualne znajdują zastosowanie głównie w starszych modelach ciężarówek. Nowoczesne samochody ciężarowe wyposażane są zwykle w skrzynie półautomatyczne lub automatyczne, co znacząco ułatwia prowadzenie ciężarówki.
Manualna skrzynia biegów umożliwia dopasowanie liczby obrotów do danego momentu obrotowego. Na skrzynię manualną składają się nie tylko koła zębate, ale i wałki: sprzęgłowy, główny i pośredni, które odpowiadają za przekazanie napędu.
Czym charakteryzuje się skrzynia biegów w ciężarówce?
Skrzynia biegów w samochodzie ciężarowym, ze względu na masę samochodu oraz przewożonych ładunków, narażona jest na znacznie większe obciążenia, niż ma to miejsce w przypadku skrzyni biegów w samochodzie osobowym. Z tego względu skrzynie biegów w samochodach ciężarowych są najczęściej 16 lub 18 biegowe. Wynika to z obecności tzw. nadbiegów (można wybrać mały lub duży bieg). W ciężarówce znajdziemy dodatkowo trzy przełączniki: jeden z nich pozwala na wybór skrzyni (dolna lub górna), kolejny służy przełączaniu półbiegów, trzeci pozwala na zmianę biegu bez użycia sprzęgła.